პირველ მსოფლიო ომში მონაწილე ამერიკელი კრიტიკოსი ჟან ნორტონ კრიუ 1929 წელს გამოცემულ ლიტერატურული კრიტიკის კრებულში „მოწმეები“ და ერთი წლის შემდეგ გამოსულ მეორე კრებულში „მოწმეთა შესახებ“(1930), ორიგინალურსა და სრულიად განსხვავებულ მსჯელობას გვთავაზობს. მას განხილული აქვს 252 ავტორის 304 ნაშრომი, რომელსაც მეორე კრებულში კიდევ 19 სათაური დაემატა. მისი კრიტიკის ქარცეცხლში გაეხვა მრავალი ცნობილი ნაწარმოები საკუთარ ავტორთან ერთად, რომელთაც დიდი აღიარება ჰქონდა ომისდროინდელ ლიტერატურაში, მათ შორის ანრი ბარბიუსის „ცეცხლი“, როლან დორჟელესის „ხის ჯვრები“, ჟაკ პერიკარის შემოქმედება. ხოლო კრიტიკოსის „ფავორიტებად“ აღიარებულ იქნა ისეთი თხზულებები, რომლებიც ომის ამსახველ სურათებს ზედმიწევნით ნატურალისტური სიზუსტით აღწერდა. ამ ნაწარმოებთა ავტორები, უმეტესად, რიგითი მეომრები იყვნენ, რომელთაც საკუთარი თვალით დანახული და განცდილი ფურცელზე გადაიტანეს და მწერლობაზე არც უფიქრიათ.
კრიტიკოსის კლასიფიკაციის (მწერალთა 6 კატეგორია) დაბალსა და საშუალო საფეხურზე მდგომმა მწერლებმა მისი სიმპათია ვერ მოიპოვეს სწორედ ომის ამსახველი სცენების არასათანადო სიმძაფრითა და გეოგრაფიული სიზუსტის დაუცველობის მიზეზით. ნორტონ კრიუს ამ ნაშრომის ირგვლივ დაწყებული ვნებათა ღელვა ისეთივე ეფემერული აღმოჩნდა, როგორც მის მიერ საუკეთესოდ შერაცხული თხზულებები, ხოლო მათ, რომელსაც ავტორი არ სწყალობდა, გაუძლეს დროის ქარტეხილებს და მკითხველთა მოხიბვლა დღემდე შეუძლიათ.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire