შედეგად, ტრადიციული რომანი თავისი მთლიანობით, ფართო პლანში მოვლენების ვიზუალიზაციით განიცდის რღვევას და ადგილს უთმობს განცდილის ფრაგმენტულ, დანაწევრებულ ხედვას. ლიტერატურის კრიტიკოსები მიიჩნევენ, რომ 1914-18 წლის ომმა დასაბამი მისცა რომანის სრულიად ახალ ჟანრს - „ომის რომანს“, რაც იყო სინთეზი რომანის (ფორმა, ფიქცია), დღიურისა (თარიღები, კონკრეტული მომენტები) და მოთხრობის (თხრობის ლინეარული ხაზი).
აქედან გამომდინარე, პირველი მსოფლიო ომის დროს შექმნილი ლიტერატურა არ წარმოადგენს ჰეროიკული სულისკვეთებით გამსჭვალულ ეპოპეას, არმიის მეთაურთა მიერ მოპოვებული გამარჯვებების ასხვასა და მათ ტრიუმფალურ სვლას, მსგავსად წინა პერიოდების ეპიკური ნაწარმოებებისა. ეს არის ლიტერატურა, რომელიც სანგრებს არ გასცდენია და რიგით ჯარისკაცთა მონათხრობით შეიქმნა, იგი სტატიკური, მდორე, ინერტული მიმდინარეობით ხასიათდება და თვალწინ გვიხატავს ისეთ ნაცრისფერ-მიწისფერ გარემოს, რომელშიც მზის სხივი არასოდეს აღწევს, სადაც ყოველთვის ცუდი ამინდი და მუქი ფერებია.
აქედან გამომდინარე, პირველი მსოფლიო ომის დროს შექმნილი ლიტერატურა არ წარმოადგენს ჰეროიკული სულისკვეთებით გამსჭვალულ ეპოპეას, არმიის მეთაურთა მიერ მოპოვებული გამარჯვებების ასხვასა და მათ ტრიუმფალურ სვლას, მსგავსად წინა პერიოდების ეპიკური ნაწარმოებებისა. ეს არის ლიტერატურა, რომელიც სანგრებს არ გასცდენია და რიგით ჯარისკაცთა მონათხრობით შეიქმნა, იგი სტატიკური, მდორე, ინერტული მიმდინარეობით ხასიათდება და თვალწინ გვიხატავს ისეთ ნაცრისფერ-მიწისფერ გარემოს, რომელშიც მზის სხივი არასოდეს აღწევს, სადაც ყოველთვის ცუდი ამინდი და მუქი ფერებია.
ამ პერიოდში შექმნილი რომანების გმირები სხვადასხვა ეროვნების, ასკისა თუ პროფესიის ადამიანები არიან, რომელთაც ომის ელემენტთა ერთობლიობა (ტალახი, ჭუჭყი, გვამები, დახოცილი ცხოველები, საშინელი სუნი...) იდენტურს ხდის, მათი განცდები მსგავსია: შიში, გაუბედაობა, უძლურება, ტანჯვა, ტკივილი. თუმცა აქვე ჩანს ერთგულება, მეგობრობა, ერთმანეთის თანაგრძნობა. „ასაკის, წარმოშობის, კულტურის, სიტუაციისა და ყველაფრის მიუხედავად, იმ უფსკრულის მიუხედავად, რომელიც აქამდე ჩვენ გვაშორებდა, ფრონტის ხაზზე ჩვენ ყველანი ერთნაირები ვართ. ...... ჩვენში დამალულია ერთი და იგივე წეს-ჩვეულება, პრიმიტიულ ყოფაში დაბრუნებულ ადამიანთა მსგავსი „გამარტივებული“ ხასიათი“
კულტურულ-ანთროპოლოგიური დიფერენციაციის მიუხედავად, ამ თემაზე შექმნილ ლიტერატურულ ქმნილებებს აერთიანებს ომის საშინელებათა ფონზე მუდმივ საფრთხესა და გაურკვევლობაში მყოფი ადამიანი, რომლისთვისაც პირადი საკითხის გადაწყვეტა სიკვდილ-სიცოცხლის თემას უკავშრდება. სანგრებში ხანგრძლივი დროით მყოფი ჯარისკაცები ფიქრობენ ომის დასასრულზე, თუმცა, მომავლის პერსპექტივა არ ესახებათ; მათ გარშემო იხოცებიან მებრძოლები, მაგრამ ყველაფერი ძველებურად გრძელდება, სიკვდილი მათ თანამდევად იქცა, ჩვეულებრივ აღსაქმელ მოვლენად. ფრონტის ორივე მხარეს ერთნაირი ცხოვრება აქვთ მეომრებს - ყველანი აბსურდული ომის მსხვერპლნი არიან და მათთვის მტრის სურათსაც მსგავსი სახე აქვს, ისევე, როგორც საპირისპირო ბანაკებში დახოცილ ჯარისკაცებს. „ამ ქმნილებათა ვინაობის დადგენა შეუძლებელია ვერც ტანსაცმლით, ვერც ვარცხნილობითა და ვერც იარაღით......[....]ყველა ეს ადამიანი.......ერთმანეთს ისე ჰგავს, თითქოს ყველა მათგანი დედიშობილა იყოს.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire